2024.12.14.

Mekk mester effektus

Mekk Elek ezermesternek adja ki magát, valójában pedig nem ért szinte semmihez sem.

Az edző nem sportmasszőr, a gyógytornász nem edző.

Ezt az alapvető tényt sajnos egyre gyakrabban feledjük el, ahogy az életünkben minden területen megjelenik az áltudomány és a kevert szakmák kínálata. Az emberek azonban nem tudják megkülönböztetni a jó szakembert a kevésbé jó szakembertől, és gyakran a marketing, a csillogás és a népszerűség alapján választanak. Ez azonban nem feltétlenül jó döntés, és a hosszú távon is csak károkat okozhat.

Egy jó szakember elsősorban a saját területén kiváló, és az évek során felépített tapasztalat és tudás alapján képes eredményeket elérni. Az, hogy valaki egy másik szakmát is űz, nem jelenti azt, hogy abban is sikeres lehet, és még kevésbé, hogy ez a második szakma hasznos kiegészítése a saját szakmájának. A szakembereknek az a feladata, hogy a lehető legjobban szolgálják ki az ügyfeleiket a saját területükön, és azon dolgozzanak, hogy az ügyfelek elégedettek legyenek és visszatérjenek hozzájuk.

Az embereknek azonban sokszor nehéz eldönteni, hogy ki a jó szakember és ki nem. Éppen ezért fontos, hogy a szakemberek is tisztában legyenek azzal, hogy milyen jellemzőkkel rendelkezik a jó szakember, és ezeket a jellemzőket megfelelően kommunikálják az ügyfelek felé. A jó szakember elsősorban szakmai alázattal és elkötelezettséggel rendelkezik, és minden energiáját az ügyfelek szolgálatába állítja. A jó szakember tisztában van azzal, hogy a saját területén folyamatosan képeznie kell magát, és nem vállal másodlagos szakmákat, csak azért, mert azokban is látható lehetőség.

Az embereknek pedig az az érdekük, hogy a jó szakembert válasszák, és ne az általános marketing fogásokat kövessék. A jó szakembernek nem kell reklámokkal, drága helyszínekkel vagy trendi ruhákkal hirdetnie magát, mert a szakértelme és az elért eredmények beszélnek helyette. Az embereknek azonban meg kell érteniük, hogy a jó szakemberre befektetni, hosszú távon jelentős megtakarítást jelenthet. Emellett a jó szakembernek az a célja, hogy hosszú távú ügyfélkapcsolatot építsen ki az ügyfeleivel, így az elégedett ügyfél visszatérő üzletet jelenthet számára, ami további költségmegtakarítást jelenthet a hosszú távon gondolkodó ügyfelek számára. Érdemes tehát időt és energiát fordítani arra, hogy megtaláljuk a megfelelő szakembert az adott problémánkra, és bízzunk abban, hogy az általa végzett munka kiváló minőségű és hosszú távon is megbízható lesz.

Az olyan szakemberek, akik a saját szakmájukban nem sikeresek, és más szolgáltatásokkal egészítik ki a repertoárjukat, gyakran csak a könnyebb bevételi források reményében teszik ezt, anélkül, hogy kellően odafigyelnének régi szakterületükre és képzésekre költenének, ami ahhoz szükséges, hogy megfelelő színvonalon tudjanak dolgozni a szakmájukban. Ez a hozzáállás azonban hosszú távon nemcsak a szakember, hanem a vendég érdekeit is sérti.

A vendégek gyakran azt gondolják, hogy jó dolog, ha egy helyen több szakmával rendelkező „szakemberrel” találkozhatnak, és így megoldást találhatnak több problémájukra. Azonban fontos megérteni, hogy egy jó szakembernek általában nincs szüksége arra, hogy más szolgáltatásokat is nyújtson, hiszen a szakterületén belül már elért valamit és éppen azért van annyi munkája, mert a vendégek elégedettek vele. Ha valaki egy másik szakterületen próbál szerencsét, az általában azt jelenti, hogy a saját szakmájában nem tud eléggé sikeres lenni.

Ezen kívül fontos megjegyezni, hogy a reklám mögött nem mindig áll egy jó szakember. Az egyik probléma az, hogy sok szakember időhiányban szenved, mivel a munkája mellett nincs ideje arra, hogy reklámozzon magáról a közösségi médiában. Azonban a szakmai tudásukat nem a külsőségek, hanem a szakma iránti elkötelezettség és a munkájuk határozza meg. A másik probléma az, hogy sok helyen a külsőségekkel és az árazással próbálnak „trendi” és „menő” lenni, ami nem feltétlenül jelent jó szakembert. Az igazi profi szakember általában nem az árazásával, hanem a szakmai tudásával és tapasztalataival érdemli ki a vendégek bizalmát, nem lehúzni akar, mivel a szakmája az élete, a hivatása.

Ha valaki úgy dönt, hogy kipróbál valamilyen új szolgáltatást, szakembert, fontos, hogy körültekintő legyen, és ne azonnal alkosson véleményt egy helyről vagy szakemberről. Saját tapasztalatból tudom, vendégeim, ha értékelnek 80-90%-ban csak nyomnak egy 5 csillagot, ma mindenki rohan, nincs ideje litániát írni, gyanús lehet ha valakinek az értékelése legtöbb esetben szöveges értékelést is tartalmaz. Általában ilyenkor felajánlanak a vendégnek valamilyen akár 50%-os kedvezményt is a következő kezelés árából. Ha ilyenbe reszt veszel nem csak magadat, másokat is becsapsz! Az igazi értékelést csak hosszabb távon lehet megadni.

A jó szakemberek általában teljesen elmerülnek a saját szakmájukban, és az életüknek szinte minden pillanata azzal a tevékenységgel töltik, amit szeretnek és amit csinálnak. Ezért nagyon kevés idejük van más dolgokra (jelenleg hajnali 3 óra van), például a marketingre vagy a közösségi médiára. Az, hogy egy szakember sok időt tölt a marketingre vagy a közösségi médiára, nem feltétlenül jelenti azt, hogy rossz szakember. De azt jelenti, hogy több idejüket töltik más dolgokkal (Mert van, tehát vendégei nincsenek elegen), mint a szakmai tevékenységekkel, és ez befolyásolhatja a szakmai teljesítményüket.

Az igazán jó szakemberek általában a szakmájukban elért sikereikkel építik ki a hírnevüket és az ügyfélkörüket. A visszatérő vendégek és az ajánlások az állandó minőségi munka eredményei, és nem a marketing vagy a közösségi média hatása. Ha egy szakembernek nincs elég visszatérő vendége vagy ajánlása (ezt könnyű megvenni, sajnos sokaknál tapasztalom), az általában azt jelenti, hogy nem eléggé jó vagy hatékony a munkájában. Ha valaki ebben a helyzetben van, akkor inkább arra kellene koncentrálnia, hogy javítsa a szakmai teljesítményét, és nem arra, hogy újabb szolgáltatásokkal bővítse a kínálatát.

Amikor keresünk egy szakembert, fontos, hogy tudjuk, melyik területen van a specializációja, és azt, hogy milyen eredményeket ért már el a szakmájában. Nem ajánlatos olyan szakembert választani, aki a hivatásában nem eléggé sikeres, vagy akinek nincs elegendő referenciája a szakterületén (Ha egy héten belül 3-nál több szabad időpontot tud neked ajánlani, az már gyanús lehet). Az ilyen szakemberek sokszor azt próbálják elérni, hogy több szolgáltatást is felkínáljanak, így növelve az ügyfélkörüket és a bevételeiket. De ez nem jelenti azt, hogy valóban jók az új vagy a régi szolgáltatásukban. Mekk mester effektus, mindent is csinál, de semmit nem jól.

Szerinted érdemes igénybe venni ilyet?

Ha egy szakember mindenhol jelen van a közösségi médiában, az azt jelenti, hogy valószínűleg nem tölti ki idejét a szakmai tevékenysége. A szakembereknek arra kellene koncentrálniuk, hogy a legjobb szakmai teljesítményt nyújtsák az ügyfeleiknek, és a marketinget a sikereikre kell építeniük, nem pedig fordítva.

Semmit nem fogsz érni azzal, ha egy szakember munkáját csak pár alkalommal tudod igénybe venni, mert hosszútávon nem tudod azt finanszírozni, mind az edzés, mind a rehabilitáció, megelőzés egy hosszútávú folyamat, csodák, Brazil csodadoktorok nincsenek!

Gondolkozz! A te időd, pénzed, egészséged!